Venniper Koninginnerit opnieuw een topper

23 april 2024

Door Ria Meuleman

NIEUW-VENNEP “Geweldige dag. Het was flink werken. Wat een instinkers, we zijn een paar keer fout gereden.” Enkele opmerkingen na afloop van de zeer geslaagde, door Fred Hak uitgezette 24ste Venniper Koninginnerit op zondag 21 april.

oor de start was er op de koude zonnige zondag al flink belangstelling voor de vaak prachtig gerestaureerde, glanzende klassiekers van zeer divers pluimage. Ook de voor deze krant door hoofdsponsor Van Poelgeest BMW en Mini beschikbaar gestelde Mini Countryman trok aandacht. Al is het ronde centraal geplaatste touchscreen met alle denkbare informatie een knipoog naar de klok in de oorspronkelijke Mini’s, deze comfortabele stoere auto is niet meer te vergelijken met het kleine opdondertje van weleer. “Dit is geen Mini meer, maar een Maxi”, was een veel gehoorde opmerking. 

GENIETEN

Om 09.00 uur gaven VKR-voorzitter René Enthoven, bestuurslid Michael Reuling en Birgit Cramer-van den Boogaard, de Koningin van Nieuw-Vennep, het startschot en begon een A Ford (1929) als eerste van de 106 oldtimers aan de rit. Het wagenpark van voor 1980 uitte zich met ouderwets motorgeronk en bijbehorende uitlaatgassen. 

Via Bol-Pijl, stafkaarten met ingetekende lijn of vrije route naar genummerde punten en fototrajecten werd het de deelnemers best lastig gemaakt. 

In Heemstede was er koffiepauze bij Van Poelgeest. Via het Kopje van Bloemendaal ging het naar het polderlandschap van de Wijdewormer. Tussen bollenvelden, fraaie stolpboerderijen, fris lentegroen en bloesems was het genieten, maar flink opletten geblazen. 

ALUMINIUM 

Bij de lunchlocatie in De Rijp was voor de tourklasse een behendigheidsproef, achteruit slalommen langs pionnen. Dat ging foutloos bij Carolien Peijnenborg en zoon Siem, die bij gebrek aan een tweede zijspiegel van hun Nash Metropolitan (1956), uit het raam alles in de gaten moest houden. 

“De Nash werd in Engeland gemaakt voor de Amerikaanse markt. Hij is eigenlijk ontworpen voor vrouwen, als tweede auto. Deze is in 2013 uit Californië gehaald en helemaal gerestaureerd”. Onder de andere blikvangers waren bolides als AC Aceca (1960), een 6 cilinder coupé met aluminium body, waarvan er tussen 1950 en 1963 maar 327 zijn gebouwd, Cobra (1965), Panther (1972), Tatra (1927) en Chevrolet 3100 Pick-Up (1953), een glanzend pronkstuk. 

PECH 

In het fraaie tweede traject was een route via dijkjes tussen Krommenie en Beverwijk best lastig. Na recreatiegebied Spaarnwoude en een ‘instinker’ in Lijnden, kon speaker Dirk Molenaar rond 15.00 uur de eerste terugkomers verwelkomen. Kort na de finish stegen rookwolken op uit een MG B. Het defect aan het koelsysteem werd snel verholpen door Sander van der Voort, oldtimerspecialist van The Classic Way. 

Om 17.30 uur reikte Enthoven de prijzen uit. Als eerste, een primeur, de Pechprijs. Gewonnen door een equipe die op het laatste moment moest afzeggen vanwege een hernia.  

VERSCHIJNINGSPRIJS

De verschijningsprijs kostte de organisatie hoofdbrekens. Meerdere equipes hadden een fraai totaalplaatje, maar uiteindelijk wonnen de gangsters Bonnie & Clyde, of te wel equipe Koolhaas, met een Dodge Dart (1962), voorzien van stickers van kogelgaten, die er realistisch uitzagen. Eerste in de Tourklasse werden Carel en Caroline de Bruijn, de pechvogels na de finish, die met hun MG B Tourer (1979) net het snelst de behendigheidsproef hadden uitgevoerd. De winst in de Sportklasse alsmede de wisselbokaal was voor Janus van Vliet en Erik Naaijen met een Range Rover Classic 3,9 l V8 (1973). Veel dank was er voor alle vrijwilligers en de organisatie van de rit, die op zondag 13 april 2025 extra feestelijk zal worden vanwege het 25-jarig jubileum. 

Bron: https://www.hcnieuws.nl/lokaal/evenementen/1025932/venniper-koninginnerit-opnieuw-een-topper