Organisatie Venniper Koninginnerit steeds gecompliceerder

08 februari 2020

NIEUW-VENNEP Het wordt steeds gecompliceerder om alle benodigde vergunningen rond te krijgen, maar de organisatie van de Venniper Koninginnerit is rond. Op zondag 19 april wordt de 21 editie van deze rit met klassieke auto’s van 1979 en ouder verreden. Het maximum aantal deelnemende equipes is 125. Meer dan de helft is al ingeschreven. Start en finish vindt wederom plaats bij De Rustende Jager.

Het bestuur van de VKR was vrijdag 31 januari bijeen tijdens een sponsorborrel, die gefaciliteerd werd door Intertraining aan de Schillingweg. Dit Haarlemmermeerse bedrijf, dat een nieuwe sponsor is voor de rit, geeft allerlei trainingen op het gebied van onder andere (brand)veiligheid, BHV en AED, zowel in eigen pand als bij bedrijven en instanties door het hele land. Daarnaast levert, onderhoudt en repareert het blusmiddelen en nood- en transparantverlichting. Tussen de hapjes en de drankjes door werden boeiende rondleidingen gegeven.

DRAAIBOEK Slechts enkele weken na een rit gaat het bestuur van de Venniper Koninginnerit alweer aan de slag met de volgende. Welke route wordt het en is er langs die route een goede horecagelegenheid te vinden met eigen keuken, waar enige honderden mensen in korte tijd kunnen lunchen en met een parkeerplaats voor minstens 125 auto’s? Bestuursleden Pieter-Bas van Straalen (logistiek), secretaris Heidi Witjes en Michael Reuling (sponsoring en PR) vertellen dat het wel de nodige voeten in de aarde heeft. Ten eerste de vergunningen, waar alles mee valt of staat. “Er zijn er veel nodig om te mogen rijden door gemeenten en delen van provincies. Alles wat je bij controleposten en dergelijke neerzet zoals een tent, daar is een bouwbesluit voor nodig. Hoe dik zijn bijvoorbeeld de tentbuizen? Er zijn vele regels. We hebben een goed plan en een groot logistiek draaiboek en zeker dertig vrijwilligers die op de dag zelf van vroeg tot laat in touw zijn. Sinds het ongeluk met een truck op een festival zijn gemeentes heel huiverig voor auto’s. De verkeersregelaars krijgen een opleiding en moeten examen doen”.

SPONSORS “We zijn een goed team, met elk een eigen takenpakket”, vertelt Reuling. Anderhalve maand voor de rit gaan we de route beleven, inclusief de lunchlocatie. Een dag van tevoren wordt de route nogmaals gereden en heel vroeg op de dag zelf weer. Eventuele last minute wijzigingen op de weg kunnen we dan meteen doorgeven”.

Zonder financiers kan de VKR niet plaatsvinden. “We hebben veel sponsors, ook kleine en trouwe, die zijn we allemaal heel dankbaar. Helaas wordt alles duurder, dus is het inschrijfgeld iets gestegen. De rit betekent een enorme organisatie, maar zegt Witjes: “Als je ziet hoeveel plezier iedereen heeft, is het wel heel dankbaar werk”.

Inschrijven voor de VKR kan via de website vkrit.nl.

Ria Meuleman

Bron: https://hcnieuws.nl/lokaal/overig/organisatie-venniper-koninginnerit-steeds-gecompliceerder-680614