Vooroorlogse klassiekers Venniper Koninginnerit stelen de show

30 april 2019

Witte Weekblad / Ria Meuleman - De 20ste editie van de Venniper Koninginnerit gaat als zeer geslaagd de geschiedenis in. Van statige Lincoln tot kleurrijk beschilderd hippiebusje, het hele historische wagenpark kreeg veel belangstelling aan de feestelijke finish bij de Rustende Jager.

Ter gelegenheid van het jubileum startte de rit op een bijzondere locatie, Landgoed Heerlijkheid Mariënwaardt in Beesd. Om 9.30 uur gaf VKR-voorzitter Rene Enthoven het startsein, waarna speaker Rob van Rossum bijzonderheden vertelde over de vertrekkende wagens. De stoet werd aangevoerd door een prachtig gerestaureerde Ford A uit 1928.

EXCLUSIEF Twee exemplaren van een Nash Metropolitan uit 1956 en 1958, een Talbot K78 (1931), een Singer Le Mans Special (1935) en een Ford V8 Super de Luxe Coupe (1946), waren ook exclusieve verschijningen. Evenals een nog originele Morris Mini Cooper S uit 1962, die in dat jaar op Le Mans reed.

Het merendeel van de 120 equipes reed de Tourklasse, waarbij bewust was ingezet op gezelligheid. De sportklasse stond met allerlei uitdagingen garant voor meer spanning. De route, uitgezet door professional Fred Hak, voerde aan de hand van kaartfragmenten, bol-pijl, beschrijvingen en puzzelelementen, door prachtige poldergebieden in lentetooi, over smalle charmante weggetjes en door pittoreske dorpjes. Al kort na de start stonden er auto's langs de weg, want het was wel even noodzaak om het routeboek goed te bestuderen. Na de pont over de Lek was de lunch in Schoonhoven, waar veel ervaringen werden uitgewisseld en ook een aantal oldtimereigenaren graag wat over hun opgepoetste troetelkinderen wilden vertellen.

KOFFERLUIKJE De equipes Janssen/Jansen en Peijnenborg/Neve spraken enthousiast over hun Nash, die ze geïmporteerd hebben uit Amerika en helemaal gerestaureerd. "Deze hebben geen kofferbak, maar ik ga nog een andere opknappen en die heeft wel een kofferluikje". Het Engelse vooruitstrevende merk werd slechts negen jaar geproduceerd, van 1952 tot 1961. "Er zijn er nog maar zes á zeven van in Nederland. Ze werden ook als Hudson verkocht".

Equipe Wolters/van Gerwen reed in een MG TC uit 1948. Er zijn er nog maar zo'n 3500 op de wereld, waarvan 70 in Nederland. Wolters kocht hem in 1987. "Als schroot en heb hem in 6,5 jaar gerestaureerd. Sinds 1994 heb ik er 90.000 km mee gereden. Heel veel rally's in binnen- en buitenland en vijf keer de VKR. En wijzend op zijn schoonzoon: 'Hij is ook een MG fanaat. Het is een familietic".

De Triumph TR 2 uit 1955 is eveneens zeldzaam. "Deze is sinds 1956 in ons land", vertelt eigenaar Van Oostveen. "Ik heb 'm zo gekocht. Hij is al 35 jaar in ons vriendenclubje en ging al een paar keer over naar een ander".

UITDAGING De negatieve weersvoorspellingen ten spijt, scheen de zon vaak en viel er slechts een enkel buitje. Langs de Vlist en het waterrijke gebied bij Reeuwijk had de rit nog een slot met valkuilen in het Vennepse Bedrijvenpark Zuid, want de addertjes onder het gras waren niet vergeten.

Aan het eind van de door vele vrijwilligers perfect georganiseerde, en mede door de vele sponsoren mogelijk gemaakte, dag werden de prijzen uitgereikt.

Enthoven prees de sponsoren en organisatoren. Een controlepunt werd tijdens de rit geneutraliseerd, want onverlaten hadden een oranje bordje met nummer verwijderd. Ondanks een rit met vele uitdagingen, waren enkelen bijna foutloos. De pechprijs van CTS, die werd uitgereikt door de Vennepse Koningin Carla Beenakker was voor equipe Verzijden/Hoogweg met een Peugeot 504 Cabriolet, die de afgelopen jaren zowel eerste als tweede werd, maar nu een startprobleem had. Ook hielden zij onderweg doortastend het weigerende remlicht aan de praat. De hippies van het 'Samba' VW busje ontvingen de A-Point verschijningsprijs. Voor hun kleding en muziek die zo fraai paste bij de ludiek beschilderde bus ontvingen zij een schilderij van de Hoofddorper Franz Bodner. De medehoofdsponsor uit Hoofddorp stelde ook een Audi E-Tron ter beschikking aan het VKR bestuur, evenals een VW T-Cross als persauto voor deze krant.

LAAGDREMPELIG De Tourklasse werd gewonnen door equipe Kwast/De Vilder (Mercedes 450 SL (1977). De Sportklasse werd een overwinning van equipe Melieste/Slappendel met een NSU R0 80 (1968). De tweede plaats was voor Donders/Zuiderwijk met een Alfa Romeo 2000 GTV (1971). Als derde eindigde Van de Beek/Verberne met een DAF 55 Marathon Coupe (1970).

Thomas Hendriksen, medeoprichter van de VKR, vertelde dat de eerste rit in 2000 71 deelnemers telde. Inmiddels is dat bijna het dubbele geworden, mede dankzij alle vrijwilligers die er aan meewerken en ook voor deze jubileumrit al om 5 uur 's morgens uit de veren waren. "Ik denk dat we hier over 20 jaar nog steeds zo staan", oogstte een stevig applaus. De 21ste editie van de Venniper Koninginnerit, zoals altijd laagdrempelig en voor auto's van 40 jaar en ouder, staat gepland voor zondag 3 mei 2020.

UPDATE (9-10-2019): De 21e Venniper Koninginnerit vindt plaats op zondag 19 april 2020.

Bron: Witte Weekblad: https://witteweekbladnieuw-vennep.nl/lokaal/vooroorlogse-klassiekers-venniper-koninginnerit-stelen-de-show-585851