Verslag 2008

25 januari 2011

Surfend op het wereldwijde net kwam het bestuur dit verslag tegen over de rit van 2008. Geschreven door Ingrid Mulder van tekstbureau Woordenwisseling, verschenen in Nieuwsblad Haarlemmermeer.

De Venniper Koninginnerit 

Om twee uur op zondagmiddag 27 april is het rustig bij De Rustende Jager in Nieuw Vennep. Alleen aan het afgesloten parkeerterrein, een feesttent en een wagen waar munten worden verkocht is te zien dat hier zometeen iets feestelijks gaat plaatsvinden. Buiten zijn obers bezig statafels op te dekken. Een oudere mevrouw roept ze vanaf het fietspad. "Meneer! Weet u wat hier te gebeuren staat?" 

Het is de stilte voor de storm, aldus twee marshalls die op het terras neerstrijken met een hele stapel prachtige foto's van allerhande oldtimers. Vanaf een uur of half drie beginnen ze binnen te druppelen: de oude auto's die hebben meegedaan aan de honderdveertig kilometer tellende tourrit. Honderddertig in totaal en allemaal uit 1975 of daarvoor. "Meer kunnen er niet meedoen," vertelt Paul van 't Hullenaar, de oprichter en organisator van de Venniper Koninginnerit. "We hebben niet de ruimte voor meer auto's. Bovendien duurt het starten van meer auto's domweg te lang." De organisatie heeft dan ook een hoop mensen moeten teleurstellen. In totaal waren er bijna tweehonderd aanmeldingen. "We hanteren het principe wie het eerst komt die het eerst maalt." Eind februari waren alle plaatsen vergeven. Vanochtend om negen uur zijn de auto's vertrokken, met telkens een minuut er tussen. Niet dat het om de snelste tijd gaat. De Venniper Koninginnerit is vooral bedoeld als mooie tocht voor mooie auto's. Dit jaar ging de rit door Leiden, naar de Reeuwijkse plas en dan via Bodegraven terug. Bij de lunch bij de Reeuwijkse plas werd de deelnemers een slalomproef afgenomen. Maar ook die proef was vooral bedoeld voor de lol. Marshalls Ton Könst, Iron van der Waerden en Michael Reuling vertellen dat ze de pilonnen ruim hebben neergezet, iets ruimer dan op de tekening stond aangegeven. "Het is niet leuk als iemand vijf keer moet steken." Het fiatje 500 had dan ook geen enkele moeite met de slalom, maar een hoop van de auto's die meereden zijn een stuk langer dan de meeste moderne wagens. Toch deden de meeste deelnemers het prima. Er was er maar eentje die een pionnetje heeft meegenomen. De marshalls benadrukken dat vooral de dames de proef vlekkeloos aflegden.

Al snel is er van rust niets meer te merken bij De Rustende Jager. Het parkeerterrein is niet voor niets afgezegd. Langzaam maar zeker stroomt het vol met unieke auto's die een hoop bekijks trekken. 

Zo is er de A Ford van Ben Ham. "Type sportcoupé, bouwjaar 1930," somt hij op. Hij heeft de wagen die er schitterend glimmend bij staat al zo'n vijftien jaar in zijn bezit. Puur voor de heb, want ermee rijden doet hij niet. Slechts één keer per jaar wordt het karretje van stal gehaald voor de Venniper Koninginnerit. En dat is ook wel genoeg, grijnst hij, want na honderdveertig kilometer rijden weet je weer waarom een moderne auto toch ook wel erg prettig rijdt. Zijn navigator Tim Bergwerf staat er trots naast. De rit is perfect verlopen. Volgens Bergwerf hebben ze alle bordjes van de tourrit gekregen en hebben ze de slalomproef goed gedaan. Ze hebben de rit ook vrij vlot gereden, met snelheden van wel zestig tot zeventig kilometer per uur. Maar daar gaat het natuurlijk niet om, zegt hij er meteen bij. "Het is de nostalgie, de mooie oude techniek, de gezelligheid, en het mooie weer."

Dat het een mooie rit was dit jaar bevestigen meer deelnemers. Zo ook de broers Erik en Kerst Koeze, die de rit hebben gemaakt in een echte willy's, compleet met Amerikaanse vlag, aanhanger in stijl én een Duitse krijgsgevangene. Dat was Lars, de zoon van Erik, die alleen mee mocht als hij zich net als zijn vader en oom zou kleden in stijl. De wagen waamee ze deze rit hebben gereden hebben ze geërfd van hun vader. Met de legerwagen rijden ze alleen in tochten als deze. Verder rijden ze vooral in klassieke Volvo's. Vorig jaar hebben ze in zo'n auto meegedaan, maar deze legerjeep is toch leuker. Hier kun je je helemaal in stijl op kleden. De broers doen voor de derde keer mee aan de Venniper Koninginnerit, die ze aanduiden als ‘modeshow-rit'. Naast ritten als deze waarbij het vooral gaat om het mooie van de auto's rijden ze ook rally's. Ook leuk om te doen maar een heel andere tak van sport. Ze zijn dol op oude auto's, zowel om eraan te sleutelen als om erin te rijden. Hun echtgenotes delen hun fascinatie niet. Die hebben dan ook moderne auto's. "Wij willen geen gezeur aan ons hoofd dat er iets niet doet," vertelt Kerst met een lach.

Om tien over half vier komt er een oude VW-bus aanrijden, met een surfplank op het dak en een heel arsenaal aan hippies in de bus. Het zijn Daan van Duin en zijn vrienden, bijrijder Simon de Winter en decoratie Carolien en Fleur (alias Kip en Birdie) en Chris. "Een leuke rit," roept de decoratie meteen, "maar best pittige vragen." Van Duin vertelt dat de bus zijn auto is voor dagelijks gebruik. "Maar dan wel zonder surfplank, hoor! En zonder decoratie." Voor de Venniper Koninginnerit poetst hij hem alleen wat op. Het team hoopt op de verschijningsprijs dit jaar, de prijs voor diegene die het meest in de stijl is van de tijd van de auto. "We zijn altijd de hekkensluiters," vertelt Van Duin. "Maar we zijn dan altijd wel van de terrasjes en de ijsjes onderweg!" vult De Winter aan. En nu willen ze naar het terras voor een lekker koel biertje.

De straat voor het hotel staat inmiddels helemaal vol met publiek. Op het terras is een band aan het spelen. Voor de kinderen zijn er koetsjes met paarden ervoor waarin ze gratis een ritje mogen maken. 

Dan is het tijd voor de prijsuitreiking. De kersverse koningin van Nieuw Vennep maakt haar entree om te assisteren. Het was de bedoeling dat zij het startschot zou lossen vanochtend, maar toen kon ze helaas niet. Daarom is dit haar eerste officiële optreden. Rabobank directeur Ad van Berkel reikt de prijs uit voor degene die de slalom het beste heeft uitgevoerd. Dat was Ronald Draaier in zijn Bentley S2. Wethouder Tom Horn mag de overige drie prijzen weggeven. De overall ritprijs is voor Arnold Hogerhout die met zijn Porsche 356 uit 1965 voor de derde keer meedoet. Er is de pechprijs voor de Chevrolet corvette stingray, die de rit moest verlaten met een gebroken koppelingspedaal. De verschijningsprijs tenslotte, is voor de hippie surfers. De winnaars zijn erg blij. Ze roepen alle deelnemers op om volgend jaar allemaal net zo verkleed te komen als zijzelf. Voor nog meer feestvreugde.

Langzamerhand raakt het parkeerterrein leger. De liefhebbers van oldtimers kunnen nog een keer kijken naar al het moois, en luisteren naar het diepe motorgeluid dat sommige van de oldies produceren. En dan is het wachten tot december, wanneer er weer kan worden ingeschreven voor de volgende Venniper Koninginnerit, de tiende alweer. 

Bron: Nieuwsblad Haarlemmermeer